Groei maaltijdbezorging

Thuisbezorgd, Uber Eats, Deliveroo… Waarschijnlijk ken iedereen wel een of meerdere maaltijdbezorgdiensten en de meeste mensen zullen er ook wel al eens besteld hebben. Overkoepelende maaltijdbezorgers winnen de afgelopen jaren namelijk heel hard terrein en het aantal bestelde maaltijden groeit exponentieel. Zo is de totale markt voor maaltijdbezorging in 2020 toegenomen met 37% naar een bedrag van 2,7 miljard euro volgens het Foodservice Insitituut (FSIN). Maar waardoor groeien deze maaltijdbezorgers zo hard? Wij geven je vijf redenen.

Gemak

Gemak dient de mens en mensen laten zich steeds vaker bedienen. Waar het tien jaar geleden nog echt als een luxe gezien werd om eten te bestellen en te laten bezorgen, is het tegenwoordig een gangbare dienst geworden. Ook de extra kosten die het bezorgen met zich meebrengt wordt geaccepteerd ten opzichte van het gemak dat de dienst oplevert. Ook het bestelproces is in de loop der jaren stukken vereenvoudigd. De apps worden continu verbeterd en kennen steeds meer mogelijkheden. Zo is de app van Uber Eats tegenwoordig ook gekoppeld aan hun andere belangrijke dienst; de Uber taxi.

Steeds meer en steeds vaker

Niet alleen gaan er steeds meer mensen gebruik maken van maaltijdbezorging, mensen gaat ook steeds vaker bestellen. Doordat zowel het aantal klanten als het aantal bestellingen per klant per jaar toeneemt, gaat de groei natuurlijk extra hard! En nog een groeifactor is dat mensen ook steeds meer op verschillende maaltijdmomenten bestellen. Was het eerst nog hoofdzakelijk voor het avondeten, wordt er nu ook steeds vaker besteld tijdens de lunch en zelfs voor het ontbijt of voor een borrel.

De coronacrisis

Maaltijdbezorgers worden vaak genoemd als een van de grote winnaars van de coronacrisis. Nu de restaurants al maanden gesloten zijn voor het publiek, wil de consument toch eens wat anders eten dat alleen het eigen gekookte. Maaltijden bestellen wordt daarom ook steeds populairder.

Groter aanbod maaltijdbezorging

In het verlengde van de grotere vraag en de coronacrisis, sluiten ook steeds meer restaurants zich aan bij de grote maaltijdbezorger platformen. Niet alleen omdat hun restaurants geen mensen meer mogen toelaten, maar wordt ook vaak druk gevoeld doordat alle concurrenten via de platforms werken en dat de restauranteigenaar niet wil achterblijven. De meeste restaurants zijn dan ook bij een of meerdere platforms aangesloten.

Acties

Consumenten zijn gek op aanbiedingen en acties en zo ook met maaltijdbezorgers. Vooral Deliveroo en Uber Eats spelen hier goed op in. Zo heeft Deliveroo op de vrij rustige dinsdag altijd ‘Tasty Tuesday’ aanbiedingen en kun je via de app van Uber Eats geld verdienen door vrienden uit te nodigen. Ook worden er tijdens de daluren vaak kortingen gegeven op bezorging of zijn er 2 = 1 deals.