
Ben je eigenaar van een restaurant? Wil je je restaurant onder de mensen brengen? In Nederland is er een groot aantal restaurants. Het kan lastig zijn om een restaurant te onderscheiden van de rest. Geen stress! Wij vertellen je hoe je restaurant marketing toe kunt passen om dit te bereiken.
Wat is restaurant marketing?
Het woord marketing ken je misschien wel? Marketing is een heel breed begrip. Het is een verzamelnaam voor handelingen en activiteiten je die in kunt zetten om een bedrijf meer bekendheid te geven. Hierdoor wil je uiteindelijk meer omzet behalen. Wat is dan restaurant marketing? Restaurant marketing is het proces om klanten naar je restaurant halen.
De voordelen van restaurant marketing
Wat kan restaurant marketing voor je betekenen? Ten eerste kun je hiermee ervoor zorgen dat je klantenkring groeit. Ook kan het je brand awareness verhogen. Dit is een engelse term voor in hoeverre klanten bewust zijn van jouw merk. In dit geval is je merk het restaurant. Daarnaast kun je relatief goedkoop nieuw personeel aantrekken, hierdoor nemen de wervingskosten af. Een ander voordeel van restaurant marketing is dat je hiermee de customer lifetime value kunt verhogen. Kort gezegd betekent dit dat je de waarde per individuele klant kunt verhogen.
Niet alleen op klantniveau heeft restaurant marketing zijn voordelen. Zo kun je hiermee ook mogelijkheden creëren voor nieuwe zakelijke partnerschappen en samenwerkingen. Verder kun je nieuwe kansen creëren bij distributeurs en leveranciers. Veel voordelen van restaurant marketing dus!
Social media toepassen
Social media speelt een grote rol in de wereld. Ook op het aantrekken en behouden van klanten voor je restaurant! Het is dus belangrijk te investeren in social media berichten, foto’s, blogs, video’s en eventueel podcasts. Daarnaast is social media een goede plek om acties en give aways te delen. Zo kun je een winactie delen op Instagram voor bijvoorbeeld een kaasplank die aan huis geserveerd wordt. Hier kun je dan weer een snijplank met logo van je restaurant in verwerken. Wees vooral creatief op social media en zorg er voor dat de passie voor je vak er vanaf straalt.
Ook kun je met social media marketing een lokale doelgroep targetten. Wil jij bijvoorbeeld een high tea aanbieding in Amsterdam onder de aandacht brengen? Dan kan dit gemakkelijk door social media gebruikers in deze regio te targetten met advertenties.
Marketing in het restaurant
Als je klanten naar je restaurant toe trekt is het belangrijk dat de zaak zelf ook op orde is. Natuurlijk wil je er voor zorgen dat de menukaart, je gerechten en de uitstraling van het restaurant er pico bello uitzien. Ook kun je kleding met je eigen logo dragen. Laat bijvoorbeeld een horeca schort bedrukken. Zo komt iedereen weer in aanraking met je logo en weten de klanten dat je bij het restaurant hoort.
In dienst nemen
Als restauranthouder kan het een uitdaging zijn om de juiste marketingstrategieën toe te passen. Overweeg daarom om iemand in dienst te nemen hiervoor. Dit bespaart tijd en zorgt ervoor dat een specialist zich richt op jouw online zichtbaarheid, sociale media en promotiecampagnes. Zo kun jij je focussen op waar je het beste in bent: het runnen van je restaurant. Zet hiervoor een vacature online en zorg ervoor dat deze makkelijk vindbaar is. Denk bijvoorbeeld aan: Marketing vacatures in Amsterdam of Marketing vacatures in Hoensbroek. Zo heb jij binnen no-time iemand gevonden!